IN en UIT onze wijk
Van "Toekomstige circulatie Negenstratenwijk"
Ga naar het project
Ik was ten zeerste verwonderd dat CBS enkele principebeslissingen genomen heeft zonder voorafgaande inspraak van betrokken buurtbewoners.
Door de voorgestelde maatregelen zitten we bijna opgesloten en kunnen we met de auto (die hebben we af en toe wel nodig) enkel via 2 straten en een redelijke omweg de wijk verlaten: Krekelstraat kant Gaversesteenweg en Gampelaerdedreef ter hoogte van de Colruyt. Dit wil zeggen veel extra kilometers door de buurt die we juist leefbaar willen houden en waar we autoverkeer willen weren. En het sluipverkeer vanaf de Gentsesteenweg kan vlot naar de Krekelstraat via Gampelaeredreef en Kerselaarslaan. Een bijkomend gevolg is filevorming aan de verkeerslichten op het einde van de Krekelstraat om de Gaversesteenweg op te rijden. Daar zou een grote rotonde een mooie oplossing kunnen bieden voor bewegingen in alle rijrichtingen en meteen wordt het verkeer op de N35 dat Deinze inrijdt, sterk afgeremd.
Mijn voorstel is om de uitrit ter hoogte van Den Dries open te houden met enkel rechts afslaand verkeer en daar de inrit vanuit de Gaversesteenweg te verbieden. Uiteraard horen daar flankerende maatregelen bij die de passage door Ten Rodelaan moeilijk maken: best een 4-tal drempels of/en verkeersplateaus, onder andere ter hoogte van de lagere school. De drempels moeten voldoende kort en hoog zijn (zie type in Gampelaeredreef op de kruising met de fietssnelweg) zodat de snelheid effectief MOET dalen tot 20 km/u. Meteen kunnen de verkeersplateaus in de Kouterlosstraat verhoogd worden, want nu zijn er nauwelijks autobestuurders die daar afremmen; snelheden tot 80 à 90 km/u zijn geen uitzondering in onze straat.
Een tweede maatregel, die ik nog veel belangrijker vind, is niet alleen de uitrit uit de wijk af te sluiten, maar ook te zorgen dat men de wijk moeilijk IN kan. Nu wordt de sluipweg meest gebruikt vanuit de Gentsesteenweg, vooral in de spits wanneer er een kilometerslange file staat richting centrum. De beste oplossing is in de Gampelaeredreef eenrichtingsverkeer in te voeren tussen de spoorwegbrug en de Kouterlosstraat, verkeer enkel richting Gentsesteenweg; de Colruyt blijft zo in beide richtingen bereikbaar. Dit deel van de Gampelaeredreef heeft het bijkomend nadeel zeer smal te zijn, zodat 2 auto's mekaar moeilijk kunnen kruisen met af en toe gesneuvelde buitenspiegels tot gevolg (ik spreek uit ondervinding). Indien één van de auto's een bestelwagen is moet de (kleinere) auto stoppen en uitwijken tussen de bomen om de kruisende bestelwagen door te laten. Deze maatregel laat meteen toe dat de bewoners van de buurt zonder hinder via de Gampelaeredreef de wijk kunnen uitrijden.
Nog een woordje over de Poelstraat = fietsstraat. In het eerste deel (tot de Kouterlosstraat) is dit zonder grote ingrepen realiseerbaar. In het tweede deel van de Poelstraat (Kouterlosstraat - Krekelstraat) zijn bijkomende maatregelen wenselijk om de snelheid van de auto's te beperken. Dit kan door de bestaande verkeersplateaus te verhogen en bijkomende wegversmallingen en snelheidsremmende drempels te realiseren.
Ik hoop dat het stadsbestuur in dialoog gaat met (een delegatie van) de bewoners, zodat er een "gedragen" visie komt om de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid in de Negenstraatwijk aan te pakken. Ik huiver van beslissingen die snel, snel genomen worden zonder overleg en zonder onderzoek van interessante alternatieven.
Luk Martens
17/4/21
